Agenda

Op vrijdagavond 11 december 2020 organiseren wij ons tiende Concert in de Kersttijd, nuestro concierto navideño 2020. Dit jubileumconcert wordt onder zeer bijzondere omstandigheden wederom samen met de Agnus Deikerk georganiseerd. Vanwege de noodzakelijke afstand tussen de bezoekers zijn wij helaas genoodzaakt om de toegang te beperken tot in totaal 60 personen, gelijkelijk verdeeld tussen leden van de gemeente Agnus Dei en de AIE. Wel tellen leden uit één gezin slechts voor 1 persoon. U dient zich aan te melden met gebruikmaking van het aanmeldingsformulier. U krijgt van ons spoedig bericht ter bevestiging van uw aanmelding of dat u op een wachtlijst bent geplaatst.

Trots delen wij u mee dat Valeria Mignaco, sopraan begeleid door harpiste Constance Allanic (arpa de dos órdenes) dit jaar ons concert zal verzorgen. Valeria doet dat voor de tweede keer. Zij deed dat eerder in 2015. Aanvang is zoals ieder jaar om 20.00 uur in de Agnus Dei-Kerk in Waalre. De toegang voor leden van de Asociación en van de Agnus Dei-Kerk is gratis. Niet-leden komen tot een week voro het concert op een wachtlijst. Zij betalen 5 euro, te voldoen op bankrekeningnummer NL26 INGB 0001090996 ten name van Asociación Ibero-americana of contant bij de ingang van de kerk.

LucerosFloresHet programma voor deze avond heeft als titel Luceros y Flores en luidt als volgt:

Río de Sevilla - Gabriel Bataille (1574-1630)
Ay amor, ay ausencia - Juan Hidalgo (1614-1685)
Pasacalles 7 tono Compasillo - Anónimo
Vuelve, vuelve barquilla - Anónimo
Ay que sí, ay que no - Juan Hidalgo (1614-1685)
Pasacalles de 8 tono Compasillo - Anónimo
Crédito es de mi decoro - Juan Hidalgo (1614-1685)
Spagnoletta - Bernardo Storace (1664)
Corazón causa tenéis - Sebastián Durón (1660-1716)
Pasacalles - Anónimo
Solo a Nuestra Señora - Juan Hidalgo (1614-1685)
Pasacalles de proporción 8 tono - Anónimo
Toda hermosa es la madre del Sol - Francesc Valls (1671c.-1747)

Intervalo

Diferencias sobre la Pavana Italiana - Antonio de Cabezón
Si la noche hace escuela - Francisco Guerrero
Fantasía - Luis Milán
Al alva venid - Anónimo
Pajarillo que cantas - Cristóbal Galán
Bacas - Diego Fernández de Huete
Aquella sierra nevada - José Marín
Abril floreciente - Sebastián Durón
Ojos pues me desdeñáis - José Marín
Pabanas & Folias - Lucas Ruiz de Ribayaz
Esperar, sentir, morir - Juan Hidalgo

Een korte inhoud van de werken die ten gehore zullen worden gebracht zal tijdens het concert op een groot scherm geprojecteerd worden.

ValeriaMignacoValeria Mignaco begon haar zangstudie in haar geboorteland, Argentinië. In 1996 kwam zij naar Nederland omdat het Koninklijk Conservatorium in Den Haag een van de weinige plekken in de wereld was waar zij haar droom kon realiseren: het zingen van oude muziek. In 2003 haalde zij haar Masters Diploma en sindsdien is zij zeer actief als concertzangeres: met haar duo Lutevoice, vocaal ensemble Le Nuove Musiche, Via Artis en sinds 2007 met Ensemble Corona.

Zij zong oude-muziekconcerten tijdens verschillende festivals in Nederland en andere Europese landen. Valeria trad op als oratoriumsoliste met het Concertgebouw Kamerorkest, Holland Baroque Society en Bachkoor Holland. Tegelijkertijd zong zij gedurende 10 jaar bij professioneel kamerkoor Cappella Amsterdam en ze heeft ook gewerkt bij het Huelgas Ensemble, Zürcher Singakademie, Deutscher Kammerchor, Groot Omroepkoor en andere.

Reeds sinds 2001 is zij actief als zangpedagoge: individuele lessen aan volwassenen, jongeren en kinderen vanaf 8 jaar, en zang-ensemble workshops.

ConstanceAllisicConstance Allanic is een veelzijdig artiste. Zij staat niet alleen als musicus, maar ook als danseres met het ene been in de wereld van de historische uitvoeringspraktijk, en met het andere in de orale tradities en folklore.

Na haar harpstudie (BAMus) bij Erika Waardenburg studeerde zij viola da gamba bij Anneke Pols en specialiseerde zij zich, onder begeleiding van luitist Mike Fentross, in het reconstrueren van het spel op historische harpen. Haar diploma 'Voortgezette Kunstopleiding Muziek' (voor viola da gamba) behaalde zij met onderscheiding, voor het onderzoek dat zij verrichtte naar de viola bastarda, een Italiaans type viola da gamba ten tijde van de overgang van renaissance naar barok.
Als een van de weinige bespelers van barokharpen is Constance een veelgevraagd soliste en continuospeelster bij onder andere de Nederlandse Bachvereniging (waar zij ook lirone speelt), Concerto Kölln, Holland Baroque Society en verschillende operahuizen in Duitsland.

Kamermuziek speelt zij met onde andere Fala Música (muziek van de late Middeleeuwen), Camerata Trajectina (oude muziek uit de Nederlanden) en Música Temprana (oude muziek uit Latijns-Amerika). In de Passietijd, en ook daarbuiten, is zij te horen op de viola de gamba, bijvoorbeeld Matthäus- en Johannespassionen van JS. Bach. In 2003 was zij als barokharpiste een van de vijf finalisten van het vermaarde Vriendenkransconcours in het Concertgebouw.

Constance Allanic is docente historische harp aan het Conservatorium van Amsterdam, en heeft ook masterclasses gegeven aan verschillende conservatoria in binnen-en buitenland. Aan het Utrechts Centrum voor de Kunsten is zij docente viola da gamba en harp.

Als danseres volgde Constance met succes de driejarige opleiding Romano Kheljipo en is nu gediplomeerd Roma (zigeuner-) danseres en dansdocente. Als danseres is zij te zien in de folkloristische theaterdansgroep Čerga, en de historische dansgroep Fori di Folia.

La soprano Valeria Mignaco comienza sus estudios de canto clásico en Rosario (Argentina) con la profesora Graciela Mozzoni. En 1996 se traslada a Holanda para continuar sus estudios en el Conservatorio Real en La Haya donde en 2003 obtiene su diploma de Máster de canto clásico y especialización en Música Antigua. Ya como solista profesional interpreta la Misa en Do Menor de W.A.Mozart y la Pasión según San Mateo de J.S.Bach con la orquesta de cámara del Concertgebouw, el Oratorio "Jephthe" de G.F.Haendel en el Festival de Música Antigua de Utrecht y Festival Chaise Dieu (Francia) además de la Misa en Si Menor, la Pasión según San Juan y diversas cantatas de J.S.Bach.
Previamente a su trabajo en el repertorio español del siglo XVII con la arpista Constance Allanic, Valeria ha trabajado en dúo con el laudista Alfonso Marín con quien se presenta
en numerosos festivales internacionales de Música Antigua y obtienen la Mención de Honor en el Alte Musik Treff en Berlín y graban en 2009 el CD "Clear or Cloudy" muy bien
recibido por la prensa especializada.
Valeria es profesora invitada de canto música antigua en el Conservatorio de Amsterdam. También da clases de canto en Muziekcentrum Zuid Oost, Amsterdam, donde paralelamente se desempeña colaborando con coros infantiles.

Constance Allanic es una artista versátil que se desenvuelve entre la práctica históricamente informada y diferentes tradiciones orales en su actividad profesional como música y bailarina. Tras completar sus estudios de arpa moderna con Erika Waardenburg, estudió viola da gamba con Anneke Pols y arpa barroca guiada por el laudista Mike Fentross. Sus estudios de viola da gamba los finalizó con honores debido a su investigación sobre la viola bastarda, un instrumento italiano de la familia de la viola da gamba que se utilizó en el
período de transición entre el renacimiento y el barroco (comienzos del siglo XVII). Como arpista su interés también está centrado en este periodo histórico particular, aunque su
colección de arpas le permite interpretar repertorio del siglo XIV al XIX.
En simultáneo a su dúo con Valeria Mignaco, Constance se desempeña como solista y es miembro de Camerata Trajectina, además de colaborar con ensambles como de
Nederlandse Bachvereniging, I Fagiolini, Holland Baroque, Collegium 1740, Das Kleine Conzert, Concerto Köln (como solista en el concierto para arpa de Haendel) y en Neue
Düsseldorfer Hofmusik.
Es profesora de arpas históricas y armonía práctica en el conservatorio de Amsterdam, además de dar máster-clases en diferentes casas de estudios dentro y fuera de los
Países Bajos. En el casco histórico de Utrecht intenta cada año hacer crecer hortalizas en su jardín de 6 metros cuadrados. Con mayor o menor éxito, según la temporada.

 

 

Share